onsdag 18 augusti 2010

Sitter nu på Weesperstraat 13H, mitt i Amsterdam, efter att ha farit runt i jakt på nycklar och sinnesro, och börjar långsamt, oändligt långsamt, men ändock, sjunka ned i någon form av lugn
Jag inser att den här flytten faktiskt inte påminner så mycket om Jerusalemresan som jag trodde att den skulle göra - jag har ägnat den senaste enochenhalvtimmen åt att packa upp bekväma, självklara, hemtama saker och ordna runt dem på bokhyllor och i skåp
Jag måste ut och köpa glas, tallrikar och påslakan samt matlagningsprylar, men för tillfället känner jag faktiskt att jag fått ta lite av min vardag med mig
På tåget hit - ett avgrundssunkigt tyskt långresetåg - började jag prata med en nederländare som visade sig vara katolik på väg att avsluta en master på Kierkegaard och prästvigas
Jepp, diskutera improprier och trishagion, tillsammans med ämnen som Geert Wilders och nederländares patologiska snokarbeteende
Sedan stötte jag på lite patrull idag när jag försökte köpa ett kollektrivtrafikskort och missade ett substantiv och kvinnan i kassan irriterat gick över till engelska
Förståeligt, med kön bakom, men det påminde mig om att jag kommer att ha såväl mot- som medgångar
Det var en märklig att sitta på tunnelbanan - å ena sidan satt jag och läste nederländska Metro och småpratade med en kvinna som ville ha hjälp att lyfta ombord sin barnvagn, men å andra sidan kan jag ibland också bara bli stående med uggleblinkningar och känna mig som en total turist, uppstressad av korta meningar jag inte riktigt hinner registrera
Blev lite putt på att Namnen pratade engelska med mig och kände mig tvungen att påpeka att jag går att samtala med utan att använda barnspråk men det får jag väl visa
Den typen av bekräftelsebehov kan ändå komma att behövas nu i början
Samtidigt märker jag också hur ogärna jag vill att han ska vara inblandad i de här första dagarna, mer än på ett ytligt plan
Annan utmaning: att inte tro att nederländare är för lika svenskar, bara för att de har moderniserats på samma sätt och har ett liknande språk, liknande sätt att klä sig på, etc.
Det märks att det inte är en skandinavisk kultur, i glappen, och jag vill vara vaken på de glappen så att jag faktiskt ser staden för vad den är
CSN är fortfarande tysta
I Amsterdam är det soligt och blåsigt