onsdag 24 mars 2010

Ik vind ooit mijn weg, ik ga tot het einde

Fick just en smärre chock av att se mitt femtonåriga jags första kyss med en annan kille, fångat på bild
Är dessutom just hemkommen från "Miss Kicki", som var alldeles enormt bra och svenskt svårmodig - och dessutom lite homofil
Jag begär inte mer av en film

Känner mig märklig till mods nu, också för att jag snart läst ut "Oeroeg" av Hella Haasse, den bok jag fick av Sebastiaan i höstas. Jag har gått och gruvat mig för att läsa ut den och har därför lagt undan den i ett par månader nu. Men nu kommer jag inte ifrån det. Det är två sidor kvar.
Och på måndag träder jag in i en ny årscykel i och med Pesach (judendomen har tre fortfarande firade nyår: Rosh haShana, det stora, Tu biSh'vat, naturens nyår och Pesach, detvetesjuttonvadförnågots nyår). Och det kristna nyåret har passerat. Och Samhain. Och min födelsedag
Nu finns det inga spärrar längre för att se det obehagliga i vitögat: i år händer Det
Det enda som är kvar är väl skolåret, men det förutsätter ju lite att jag redan låtit Det hända
Vilket år jag än räknar på är det i år Det kommer brölande, stångande, rusande in i mitt liv
Kanske hade en utsträckt, mjuk hand hjälpt
Tills vidare får moroten och piskan räcka, är jag rädd

Jag ska upp till Falun imorgon, och berätta om mina planer för mor - mitt och hennes förhållande bygger ju på att jag kommer ut på olika vis
Tyvärr minns jag inte alls hur hon tog mina planer på att flytta till Stockholm
Det hade kanske hjälpt att hantera den här situationen nu, för jag vet att jag kör näven rakt i ansiktet på henne
Det kommer att göra fanemig så ont i knogarna...

Tot ziens