tisdag 29 december 2009

הנני

הנני - hineini, här är jag, betyder inte bara närvarande som i "NN anmäler sig för tjänstgöring"
Det betyder mer "här är jag", "här ser du mitt väsen", "här står jag inför dig" eller, på ett djupare plan: "jag står redo"
Det är det svar Gud i bibeln får på sina rop, av Abraham, av Jakob, av Mose, och fler därtill
Det är svaret på det eviga, tysta tilltalet
Det är frambärandet av ens existens, djupare och enklare än det mesta
Det är det enda man har att svara med, utan presentation, utan omsvep: sig själv

Så vill jag inleda det här projektet, som jag hoppas kan bli ärligt, allvarligt
Jag vill inte gömma mig bakom poser eller fasader
Kanske har jag mognat så mycket att jag kan undvika det, åtminstone till viss del
Våga släppa distansen en aning

Det här kan visa sig bli en väldigt tråkig blogg, eller väldigt förvirrad
Den kommer att tala om Gud, och om judendom, den kommer att innehålla hebreiska, den kommer att ta upp mina dagar och mina tankar, den kommer att innehålla nederländska, som jag har en fascination för
Mer vet jag inte, men jag hoppas få se det

Här är jag