måndag 15 november 2010

Får ny lärare, och återser "gammal" klasskamrat
Spontangår på bio efter skolan, ser arga, gråtande, dramatiska nederländare stampa fram på duken och tänker på detta
Suckar mig genom hälften, sitter med andan i halsen nästa (förklaring kommer - det berodde inte på makalöst manus)
Går på stan utan att tänka på var jag går, köper mössa, hittar tobaksshop, ser att porrbutiken har julskyltning, tar en annan väg hem
Står på en klaffbro, ser Amstel och båtar och båtar och åter båtar och får åter andan i halsen
Jag kan språket nu, styltigt men ofrånkomligt där, så till den grad att jag kan uträtta mina ärenden, småprata och titta på stormigt drama (inte bara barnfilm om katter)
Ser att en man går in i båset vid bron, vet vad som kommer och ställer mig vid brofästet
Mycket riktigt - bron delas och öppnas
Bredvid mig ett gammalt par, en liten nyfiken gubbe och en liten nyfiken dam
Liksom jag står de och tittar med vana men fascinerande ögon på broöppningen
"Prachtig, hoor," säger jag
"Schitterend," säger den lilla nyfikna damen
Den lilla nyfikna gubben står alldeles vid brohuvudet och tittar rakt uppåt mot vikterna och kedjorna
Vi prisar den gamla teknologin sedan går jag, åter med andan i halsen, längs kanalen som leder hem till mig
Börjar inse vad "här" betyder
I övermorgon var det tre månader sedan jag lämnade Sverige