fredag 3 december 2010

Lyckades gå lite vilse i den Haag, mellan kyrkor och skyskrapor, mellan borgar och betong, snurrade runt lite, och lite till, och plötsligt får jag syn på en gravsten med ett litet reliefporträtt och tre hebreiska bokstäver
Går nyfiken dit och blir sedan stående med händerna för munnen: där står, nätt och jämnt synligt under snön som någon hjälpligt krafsat undan Terra hic Benedicti de Spinoza
På graven ligger stenar, bevis för att judar fortfarande gått dit för att minnas honom, på stenen står "amecha" - ditt folk
Det över den man som över allt annat är känd för att ha blivit utkastad, när han var tjugotre - ett år äldre än vad jag är nu
Och han blev utkastad ur den synagoga jag nu bor bredvid
Börjar leta efter en sten, skrapar i snön, tittar överallt - Haag är inte en stad där det går att hitta löst liggande sten jag snor runt ett torg och söker söker men hittar bara hundbajs och nedfrostade löv
Till slut hittar jag lite grus tar ett korn går tillbaka lägger vet inte vad jag ska göra är det läge att säga kaddish?
Ditt folk, Baruch, ditt folk
Det lägger fortfarande stenar på din grav