söndag 9 maj 2010

Och när allt sagts och gjorts och de lagda korten ler från bordet, vad återstår då, annat än tacksamheten inför livets sköna vansinne?
Dofter kommer, och tårar går

Jag har åter tagit ett djupt andetag och tvingat fram ett av de Svåra Samtalen ur min mun, och in i mina öron
Han har talat, och jag har lyssnat, jag har talat, och han har tystnat
Vi förstår nog inte helt hur vi påverkar varandra, hur vida vi rubbar varandras cirklar, puttar varandra ut mot rymdkylan eller in mot solen
Jag får ett enkelt förlåt, och tillåts säga det som iakttagits i det tysta, vi ställer oss på varsin sida av elefanten i vardagsrummet, med ögonbindlar, känner, känner en orm, en palm, ett pussel av verklighet och verksamhet, av nära, kära tillgivenheten

Att få andas i nacken, att få snyfta torra tårar
Inte många, det behövs inte, men några, och sedan ömhetsbetygelser och en känsla av stress och overklighet
Han går, vi fattar varandras händer, ler, och så stänger jag dörren om runda glasögon och grön plastjacka och stickad tröja och byxor med en kaffefläck och så, precis när ytterdörren stängs öppnas dörren till rummet bakom och vardagen kommer ut och frågar om han har gått
"Du missade honom med en sekund", svarar jag
Vardagen ler, ställer sig och börjar diska
"Fast det kanske var med flit," skämtar jag, landar, suckar inåt
Vardagen skrattar till, jag är inne på rummet, spelar spel, kollar mail, oroar mig över småsaker, som för att finna små fintrådiga rötter att leta mig tillbaka till Jorden med, jag skriver dagbok med ljusgul bakgrund igen, jag ser bokstäverna dansa fram under mina fingrar

Nu är detta min vardag, ett slag, ett tag, en dag, sedan sköljs även detta bort, ut i förändringens hav och jag sveps med, eller dyker ut, jag vet inte längre om jag är kusk eller häst, och så många stränder, inom och utom mig, väntar
Nu, för första gången vet jag att floden kommer, en tåreflod av glädje, av sorg, av längtan, av farväl, av oro, av äventyr, och Watersnoodramp -53, du var ingenting mot den översvämning jag kommer att bringa de låga länderna
Vi far
Vi flyger