lördag 11 september 2010

Har återhämtat mig efter gårdagens sociala och språkliga utmaning
Först lektioner, sedan däcka hemma, sedan upp och tillbringa kvällen på queerstudentgrej och sedan sena samtal med Namnen
Den här veckan har jag träffat folk för andra gången, en tjej jag träffade på en shabatkvällsbön, en konstnär som jag såg då men inte pratade med, en halvgalen amerikansk gubbe samt en ungersk grabb jag kallpratade en del med för ett par veckor sedan
Men när jag gick in på puben trodde jag att jag var helt utlämnad, eftersom jag inte ville klänga på Namnen
Klarade mig dock riktigt bra, med mycket vilja och osvenskt socialt beteende
Hade aldrig klarat det om det inte varit för förra sommaren i Jerusalem med alla gåpåiga amerikaner, tror jag, framförallt inte eftersom nederländare också är ganska blyga (om än inte fullt så mycket som svenskar)
Kul att man kan lära sig sådana saker av bara farten
Men jag klarade kvällen och behövde inte gå över till engelska särskilt mycket
Klarade också av att förstå och ha roligt åt en standupkomiker
Språket öppnar upp sig för mig men när jag hamnade bredvid Namnen fick jag morra åt honom att inte använda engelska för att han försämrade mina sociala chanser - det blir dock bättre, framförallt nu när jag på allvar börjat svara på nederländska
Men engelskan degenererar snabbt när jag talar med andra som inte har det som första språk, och snart kommer jag att ha ett ömkligt pidginspråk, misstänker jag
Utkämpade också en strid medelst Shakespearecitat med dryg människa som var på besök i korridoren (men det är faktiskt bara M som kan slå mig på fingrarna där), men det gick artigt till, trots undertoner

Och nu lever jag igen, efter att ha sovit i tio timmar och sedan tussat runt här hemma och knaprat knäckebröd
Tröttheten börjar bli bättre också
Funderar på att skriva mer om gosstosserier också, men det får nog vänta