måndag 19 april 2010

Bring your buckets by the dozens...

Det är mycket som händer, men så har det väl varit sedan jag kom hem från Jerusalem
Har varit i Uppsala sedan i fredags, med hektiska dagar och vindränkta nätter, ungefär
Määh
Jag ringde S igår och kunde önska honom grattis på födelsedagen samt hälsa till hans familj på det där språket
Och höll ett föredrag om kabbala inför folk som till största delen hade grepp om vad jag pratade om
Och så följde jag med till "ökenmässa" i Helga Trefaldighet här i Uppsala, där rökelse stod högt i kurs
Det var vackert - en präst som höll i trådarna för vad som skulle hända, brast då och då upp i så breda leenden att man trodde att han skulle tappa överdelen av huvudet, och i slutet, när han gick runt och stänkte vatten över församlingen kunde han inte hålla sig för skratt
Det var något otroligt lustfyllt över hans sätt att fira gudstjänst på - nästan som om han, Gud förbjude, uppskattade det

Eftersom jag sitter i min religiösa kris just nu - jag omhuldar den till och med ömt, som om jag är rädd att tappa den och glömma av den om jag inte blåser upp den ytterligare lite nu, när jag i själva verket är säker på att det är den som tvingar mig vidare till all galenskap jag stöter på nu
Men så till poängen: jag tog emot mässan
Det var inte igår
Och även om det kanske inte kändes helt rätt mot kyrkan (och rakt inte rätt enligt judisk lag) så blev jag lite: vad fan, det är därför jag ska göra det
För att jag rädd för reglerna
Så det kanske inte var så mycket för Kristi kropp som för att få gå tantra på mycket av vad jag tycker och tänker
Ledordet just nu är att bryta, bryta, bryta sönder

Och så fick jag ett mail från Universiteit van Amsterdam alldeles nyss om att de tagit emot min ansökan och skulle typ sätta sig och begrunda den i sex veckor
Jag fick chans att prata med mor igår också och hon sade ungefär: stanna i Stockholm eller dra till Amsterdam, men dra för fan inte till Lund
Hon står fast vid det där, den tokan...

Våra lektioner har börjat hållas på nederländska, och just nu har jag 1000 sidor nederländsk litteratur framför mig
Det är galenskap, men kommer att gå bra
Däremot kommer jag nog att hoppa tentan i fonetik och formlära, för den kommer jag helt enkelt inte att klara

Solen skiner, men askan är på väg in
Armageddon, vad!